Ja, jag vill leva, jag vill dö som Zlatan!

 

Den senaste Volvo-reklamen med Zlatan och en Volvo XC70 i huvudrollerna fick ett otroligt stort genomslag häromsistens. Hur ofta sitter folk bänkade för att inte missa ett visst reklaminslag? Eller söker upp tillverkaren för att få uppleva premiärvisningen lite före alla andra? Hur ofta lägger folk ens märke till att ett nytt reklaminslag har premiär över huvud taget? Det här är en hype som väl i stort sett bara ICA-Stig kunnat skapa tidigare, och det var ju ett bra tag sedan nu.

 

Nu när Zlatans reklaminslag väl har setts av de allra flesta och stötts och blötts i oändlighet i olika sociala media, så ställer vi på Comactiva oss frågan: hur lång tid tar det innan vi får en ny version av nationalsången?

 


Många har väl någon gång reflekterat över det märkliga i att Sverige inte nämns en enda gång i vår svenska nationalsång. ”Jag vill leva, jag vill dö i Norden” öppnar ju upp för en flytt till såväl Island som Danmark om andan skulle falla på. I ett bredare begrepp skulle till och med länder som Tyskland, Polen och Estland kunna klassa in som nordiska länder.

 


Hur välkommet är det då inte att höra Zlatan förtydliga att det faktiskt är Sverige som han vill leva och dö i (även om han för tillfället råkar bo någon helt annanstans)? En nationalsång borde väl ändå rimligtvis handla om just en nation och inte om ett ganska diffust geografiskt område?

 


Vi på Comactiva håller i alla fall tummarna för att den nya versionen av vår nationalsång kommer att sprida sig på läktarna vid kommande landskamper och få minst lika stort genomslag som Markoolios ”In med bollen i mål” från 2004. Om det är någon som kan det där med att påverka och skapa opinion så är det ju faktiskt Zlatan. 

”Ja, jag vill leva, jag vill dö … i Sverige.”