Vinna eller försvinna - översättningsbyråns framtid
I november har det gått ett år sedan AI och tjänster som ChatGPT blev tillgängliga för alla. Som vd på en översättningsbyrå får jag ofta frågan om...
1 min read
Pressmeddelande 2022-06-15 08:00
Nu blir det ännu enklare att köpa moderna språktjänster på nylanserad hemsida
Comactiva Language Partner har funnits i 25 år och har en lång rad trogna kunder som ser språket som en viktig faktor för att nå sina tillväxtmål på flera marknader. Genom åren har Comactiva hjälpt globala företag att lyckas med sin lokalisering.
”Vi ser ett stort behov av att förtydliga värdet av språktjänster. Mycket har hänt på 25 år och det som en gång var rena översättningstjänster för tryckt media har i vår moderna värld blivit innehåll som direkt påverkar affären och varumärket.
Allt går mycket fortare idag och distributionskanalerna är fler”, säger Linda Gårdlöv, vd Comactiva Language Partner.
Linda Gårdlöv VD på Comactiva Language Partner
Innehåll i fler kanaler på fler språk
Det har blivit enklare att distribuera innehåll och kanalerna har blivit digitala. Det ställer nya krav på marknads- och kommunikationsavdelningar och feedback hanteras dagligen. Värdet av kampanjer och kommunikationsinsatser mäts och vikten av att få lokala språkversioner rätt från början, sparar både tid och pengar.
”Vi verkar i en bransch där man i alla tider har tagit betalt per ord. Olika språk har olika prislappar. Det hänger ihop med levnadsförhållande och ekonomin i landet där översättaren arbetar.
Vad många inte tänker på är att genom sin översättare har man en resurs på plats, med stenkoll på de kulturella, politiska och historiska värderingarna.
Detta är en stor fördel om man är ute efter att växa sin affär. Kopplar man ihop det med feedbacken som man får genom att arbeta digitalt har man alla möjligheter att nå sina målgrupper och växa som företag”, säger Linda.
Comactiva gör det enklare att köpa språktjänster
Under våren har Comactiva tillsammans med Brave Agency, lanserat en ny hemsida som gör det enklare för kunder att förstå prissättningen för språk- och översättningstjänster.
”Vi kommer kontinuerligt att skapa innehåll som utbildar våra kunder om möjligheterna som finns i samarbetet med en språkpartner med översättare över hela världen.
Genom samarbetet med Brave Agency säkerställer vi som företag att vi ligger i framkant gällande vår egen digitala kanalstrategi vilket i sin tur gynnar våra kunder. Hantering av språk är så mycket mer än översättningar!” säger Linda.
I november har det gått ett år sedan AI och tjänster som ChatGPT blev tillgängliga för alla. Som vd på en översättningsbyrå får jag ofta frågan om...
För oss som arbetar med översättningar, lokalisering och språkteknik innebär ChatGPT och annan AI-teknik en helt ny dimension. Tjänsterna som hjälper...
Det har nu gått en tid sedan vi marknadsförare fick nya förutsättningar att arbeta med innehållsskapande och översättning. Vad har vi lärt oss sedan...