
Att arbeta skalbart blir allt viktigare. Inom global kommunikation är det extra viktigt då information skall vara uppdaterad och aktuell, på alla marknader. Att nå sina målgrupper med relevant innehåll vid rätt tillfälle bidrar ofta till ökad synlighet och påverkar tillväxten positivt.
I arbetet med att nå sina målgrupper glömmer många företag vikten av en skalbar översättningsprocess. Det ska vara smidigt och självklart hur man skalar upp sitt erbjudande eller produkt till nya marknader.
Vi har sammanställt våra bästa tips kring hur ni kan arbeta effektivt med språk och översättningar 2025.
1. Utvärdera nuvarande översättning- och lokaliseringsprocesser
Det första steget mot skalbarhet är att utvärdera befintlig översättningsprocess. Översätter ni alla typer av innehåll i samma process? Det kan vara både kostsamt och ta för lång tid.
Hur mycket mänsklig handpåläggning som behövs för att uppnå hög kvalitet kan variera stort. Idag kan man konfigurera språkteknik till alltid välja bransch- och företagsspecifika termer, vilket säkerställer hög kvalitet utan mänsklig handpåläggning i vissa typer av innehållsflöden.
Har man behov av att översätta kreativt innehåll kan man, med fördel automatisera de delar som involverar mänsklig handpåläggning, processen blir både smidig och kostnadseffektiv.
2. Implementera modern språkteknik
Vi lever i en tid där digitalisering och AI är viktiga komponenter för att arbeta effektivt. Genom att implementera modern språkteknik i arbetsprocesserna kan man både automatisera och nyttja AI fördelaktigt i sina översättningsprocesser.
Det finns verktyg som koordinerar den mänskliga expertisen, som ibland krävs för att lokalisera innehåll för en specifik målgrupper, AI-drivna översättningsmotorer som konfigureras utefter krav på tonalitet och nomenklatur.
Språkteknik möjliggör samarbete i realtid, effektiviserar kvalitetssäkring och justerar dynamiskt utefter behov.
3. Centralisering skapar effektiva arbetsflöden
En annan nyckelstrategi är att centralisera processerna kring översättning. Har man implementerat språkteknik är det enkelt att få kontroll på kvalitet, kostnader och tid som läggs globalt på validering av översättning.
De flesta företag vinner på att centralisera arbetet med översättning och lokalisering. Samma kvalitetssäkrade språkdata kan föda översättningsbehov på alla marknader, oavsett om det handlar om kreativa översättningar eller enklare översättningsbehov och stora volymer.
Många företag har översättningsminnen som de kan utgå ifrån, redan kvalitetssäkrad språkdata i sin PIM eller andra system. Det är ett bra utgångsläge för att snabbt komma igång.
4. Säkerställ rätt resurser internt
Skalbara processer kräver inte bara tekniskt stöd utan också en genomtänkt resursfördelning internt. Vem ansvarar för översättningar och lokalisering globalt? Vilka delar av valideringsflödet går att automatisera och vill man använda interna resurser eller finns det ett värde av att komplettera med extern kompetens på vissa marknader?
Genom att ha kontroll på sitt interna ekosystem av resurser kan man snabbt skala upp lokaliseringsinitiativ kopplat till nya marknader eller nya målgrupper.
5. Mät, följ upp och ständigt förbättra
Att arbeta datadrivet och i modern språkteknik gör att man enkelt ser värdet av sina lokaliseringsinitiativ. Identifiera de KPIer som är viktiga för er och följ utvecklingen noga.
För att lyckas med sin globala kommunikation på ett kostnads- och tidseffektivt sätt krävs kontinuerlig utvärdering och anpassning.
Begär regelbundet feedback från teammedlemmar och andra intressenter, och använd denna feedback för att finslipa dina processer. Håll dig även uppdaterad om ny språkteknik och metoder inom lokalisering som kan förbättra din skalbarhet ytterligare.
Det behöver inte vara krångligt att komma igång
Att implementera skalbara översättnings- och lokaliseringsprocesser är avgörande för företag som vill växa globalt.
Genom att utvärdera nuvarande processer, implementera språkteknik, centralisera hantering, bygga ett kärnteam tillsammans med ett brett nätverk av språkexperter och kontinuerligt mäta, utvärdera och följa upp arbetet säkerställer man att internationella satsningar lyckas.
På Comactiva hjälper vi företag att enkelt komma igång, oavsett utgångsläge. Boka in ett förutsättningslöst möte för att höra mer om metod och tidsram.